Friday, June 3, 2011

Virus baru E.coli kebal antibiotik

Virus baru E.coli kebal antibiotik.

Hari demi hari pelbagai virus dan bakteria yang muncul dan sukar untuk mencari penawarnya dengan kadar segera. Beberapa tahun lepas kita dikejutkan dengan kematian disebabkan virus seperti JE,Virus Nipah,SARS,H1N1 dan banyak lagi. Ini belum termasuk virus yang berlaku hanya dalam sesebuah negara misalnya Virus Ebola (Virus Kongo).

Mengapa virus-virus ini sangat merbahaya dan membawa maut? Kerana penyakit bawaan virus ini tidak dapat disembuhkan dan hanya boleh dikurangkan kesakitannya sementara.


Disamping itu terdapat juga virus-virus yang biasa namun masih merbahaya kerana sukar diubati dan membawa kematian misalnya HIV, Hepatisis B, Radang Otak dan sebagainya.

Kenapa virus ini boleh membunuh? Kerana sifat mutasinya yang luar biasa sehinggakan tidak dapat dilawan (kekebalan) oleh antibiotik yang sedia ada.

Berbalik kepada virus E.coli tadi, ia bermula di negara Eropah iaitu Jerman. Dikhuatiri bahawa virus ini berpunca daripada sayur-sayuran yang dijangkiti seperti timun,tomato dan salad mentah.

Tanda-tanda terkena virus ini adalah seperti cirit-birit berdarah,kerosakan ginjal dan jangkitan dalam darah.

Pihak WHO (Pertubuhan kesihatan sedunia) sedang giat menjalankan kajian lanjut terhadap virus ini dan mencipta penawarnya.

Dinasihatkan kepada sesiapa yang mengunjungi negara Eropah supaya berhati-hati.

No comments:

Post a Comment